Preview

Modern Science and Innovations

Advanced search

THE METHODOLOGY FOR ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF PUBLIC CATERING ENTERPRISES

https://doi.org/10.33236/2307-910X-2020-1-29-64-69

Abstract

The study of specific competing enterprises, and in particular, public catering enterprises, comes down to an analysis of today's policies and potential steps of the closest competitors. Having thus determined the strengths and weaknesses of its competitors, the enterprise has the opportunity to develop a strategy for superiority over them. The article discusses the use of expert assessment methods, paired comparisons and modified ranks to determine the dimen-sionless performance indicator and assess the competitiveness of public catering enterprises. When assessing the requirements that ensure the institution's competitiveness, product quality is a more important requirement than price, level of service, interior design, advertising, marketing research, market segmentation, location, availability of parking space. A positive advantage of the method of expert assessments is the ability to obtain real results for practical use in those cases where a strictly mathematical solution cannot be obtained. The negative characteristics of the method are the presence of subjectivity in the assessments, as well as the dependence of the assessment results on the qualifications and number of experts in the expert group.

About the Authors

T. V. Shchedrina
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


V. V. Sadovoy
North-Caucasus Federal University
Russian Federation


N. A. Drizhd
Stavropol Institute of Cooperation
Russian Federation


N. V. Tregubova
Stavropol Institute of Cooperation
Russian Federation


References

1. Дрижд H.A. Формирование конкурентных преимуществ предприятий общественного питания в Северо-Кавказском регионе (монография)/ Н.А. Дрижд, Э.В. Якубова, Н.В. Масленникова. Ставрополь: ООО «Губерния», 2018. 169 с.

2. Хамицаева А.С., Мамукаев М.Н., Бритаев Б.Б. Изучение химического состава, биологической ценности, функционально-технологических характеристик ростков чечевицы // Известия Горского государственного аграрного университета. 2007. Т. 44. № 2. С. 165.

3. Якубова Э.В., Дрижд Н.А. Совершенствование продовольственного маркетинга в регионах Северного Кавказа (статья ВАК)// Научные труды вольного экономического общества России, том 198. Москва: Вольное экономическое общество России, 2016. С. 108-113.

4. Дрижд Н.А. Обеспечение конкурентоспособности предприятия торговли в современных условиях (статья). Сборник статей IV Международной научно-практической конференции. Ставрополь, Издательско-информационный центр «Фабула», 2014.-С. 94-99.

5. Якубова Э.В., Дрижд Н.А. Качество и конкурентоспособность услуг предприятий сервиса // Информационные системы и технологии как фактор развития региона: Сборник материалов Международной научно-практической конференции / СтГАУ. Ставрополь: Бюро Новостей, СтГАУ, 2013. С. 112-115.

6. Дрижд Н.А. Общие подходы к методике оценки конкурентоспособности товаров.// Таможенное регулирование в России: актуальные проблемы и направления развития: сборник научных работ студентов и молодых ученых. Ставрополь: Ставропольское издательство «параграф», 2014. С.65-69.

7. Моргунова А.В. Тенденции развития предприятий пищевой промышленности: наука и практика / Материалы международной научно-практической конференции профессорско-преподавательского состава и аспирантов «Актуальные вопросы современной науки и практики» : в 3 частях. Белгородский университет кооперации, экономики и права. 2016. С. 348-351.

8. Чернышов А.В., Моргунова А.В., Касьянов Г.И. Информационные технологии в сфере общественного питания // Материалы III Всероссийских научно-методических чтений профессорско-преподавательского состава и аспирантов Ставропольского института кооперации (филиала) БУКЭП: сборник III Всероссийских научно-методических конференций профессорско-преподавательского составам аспирантов СтИК (филиала) БУКЭП. 2016. С. 182-185.

9. Щедрина Т.В., Панасян А.Э., Веденеева A.M. Моделирование меню как фактор стабильной работы предприятий общественного питания // Материалы VII Международной Интернет-конференции. Стратегия развития индустрии гостеприимства и туризма. В Сборник : Стратегия развития индустрии гостеприимства и туризма. 2018. С. 549-551.


Review

For citations:


Shchedrina T.V., Sadovoy V.V., Drizhd N.A., Tregubova N.V. THE METHODOLOGY FOR ASSESSING THE COMPETITIVENESS OF PUBLIC CATERING ENTERPRISES. Modern Science and Innovations. 2020;(1):67-72. (In Russ.) https://doi.org/10.33236/2307-910X-2020-1-29-64-69

Views: 137


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-910X (Print)