Preview

Modern Science and Innovations

Advanced search

FAKE NEWS AS A TOOL OF MEDIA INFLUENCE ON YOUNG PEOPLE: ON THE QUESTION OF DEFINITION AND CLASSIFICATION

https://doi.org/10.37493/2307-910X.2021.2.26

Abstract

The article is devoted to the analysis of fake news as a phenomenon of modern mass communications and a tool of manipulative influence on the youth audience. The article offers the author's definition of the term "fake news", considers the key approaches to the definition and classification of this concept.

About the Author

A. A. Malkevich
Leningrad State University
Russian Federation


References

1. Волков, Д. Российский медиа-ландшафт 2019: телевидение, пресса, интернет и социальные сети / Д. Волков, С. Гончаров // Левада-Центр. 2019. 1 Августа. URL: https://www.levada.ru/cp/wp-content/uploads/2019/08/LevadaMedia2019-1.pdf.

2. Ефанов, А.А. Функционирование псевдо-новости в полях телевидения и интернета: типология, практика, социальные эффекты / А.А. Ефанов // Коммуникология. 2018. Т. 6. № 1. С. 155-165.

3. Жолудь, Р.В. Фейковые новости в эру постправды: функциональные аспекты / Р.В. Жолудь // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2019. № 3. С. 101-104.

4. Красовская, Н.Р. Фейковые новости как феномен современности / Н.Р. Красовская, А.А. Гуляев, Г.Н. Юлина // Власть. 2019. Т. 27. № 4. С. 79-82.

5. Малькевич, А.А. Социальные сети как фактор политической социализации молодежи: от иерархии к сетевой модели / А.А. Малькевич // Вестник Московского университета. Серия 12. Политические науки. 2019. № 6. С. 88-97.

6. Манойло, А.В. «Фейковые новости» как угроза национальной безопасности и инструмент информационного управления / А.В. Манойло // Вестник Московского университета. Серия 12. Политические науки. 2019. № 2. С. 37-45.

7. Пономарев, Н.Ф. Фейковые новости в информационной войне / Н.Ф. Пономарев // Филология в XXI веке. 2019. № 2 (4). С. 54-64.

8. Распопова, С.С. Фейковые новости: природа происхождения / С.С. Распопова, Е.Н. Богдан // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. № 11 (407). С. 48-53.

9. Рассадина, А.А. Фейковые новости в мультиканальных медиа как фактор влияния на современное поколение молодежи в России // Публичная политика. 2019. Т. 3. № 1 -2. С. 149-159.

10. Рубцова, Е.В. К вопросу об определении «фейковых новостей» и их роли в предвыборных кампаниях / Е.В. Рубцова // Региональный вестник. 2019. № 18 (33). С. 44-45.

11. Словарь Collins выбрал словом года «фейковые новости» // Meduza. 2017. 2 Ноября. URL: https://meduza.io/news/2017/11/02/slovar-collins-vybral-slovom-goda-feykovye-novosti

12. Федеральный закон «О внесении изменений в статью 15.3 Федерального закона "Об информации, информационных технологиях и о защите информации"» от 18.03.2019 N 31-ФЗ (последняя редакция) // КонсультантПлюс. 2019. 18 Марта. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_320401/

13. Barclay, D.A. Fake news, propaganda, and plain old lies: how to find trustworthy information in the digital age. Lanham, Maryland: The Rowman & Littlefield Publishing Group, 2018.

14. Burkhardt J.N. History of Fake News / Combating Fake News in the Digital Age // Library Technology Reports. Nov/Dec 2017. Vol. 53. No. 8, pp. 5-10.

15. Digital 2020 // Wearesocial: website. 2020. URL: https://wearesocial.com/digital-2020

16. Hunt A., Gentzkow M. Social Media and Fake News in the 2016 Election // Journal of Economic Perspectives. 2017. No. 31 (2), pp. 211-236.

17. Owen D. Election media and youth political engagement // Journal of Social Science Education. 2008. № 7 (2), pp. 14-24.

18. Pennycook G., Cannon T., Rand D.G. Prior Exposure Increases Perceives Accuracy of Fake News // Journal of Experimental Psychology: General. 2018. Vol. 147. No. 12, pp. 1865-1880.

19. Wardl A. Fake news: read all about it. N.Y.: New York Times Educational Publishing in association with The Rosen Publishing Group, 2019

20. «Постправда» стала словом года по версии Оксфордского словаря // Русская служба BBC. 2016. 16 Ноября. URL: https://www.bbc.com/russian/news-37995176


Review

For citations:


Malkevich A.A. FAKE NEWS AS A TOOL OF MEDIA INFLUENCE ON YOUNG PEOPLE: ON THE QUESTION OF DEFINITION AND CLASSIFICATION. Modern Science and Innovations. 2021;(2):247-251. https://doi.org/10.37493/2307-910X.2021.2.26

Views: 127


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-910X (Print)