Preview

Modern Science and Innovations

Advanced search

POLITICAL PROPAGANDA AS AN IDEOLOGICAL COMPONENT OF THE COMMUNICATION PROCESS: THEORETICAL ASPECT

https://doi.org/10.33236/2307-910X-2020-1-29-110-114

Abstract

Political propaganda correlates with the interaction of subjects of the political process in the formation of new attitudes that affect the social or political society behavior. The purpose of propaganda is to transmit political information to the public and influence on its perception, which will provide a general direction of thoughts and actions, a positive or negative attitude to a particular object or certain value.

About the Authors

M. K. Alkhazova
Pyatigorsk State University
Russian Federation


A. V. Mankieva
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


A. K. Botasheva
Pyatigorsk State University
Russian Federation


References

1. Боташева A.K. Международные отношения: взаимообусловленность государственного и международного терроризма // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2012. № 1. С. 408-410.

2. Горбунов А.П. Социально-экономические и социокультурные основания современного правящего и управляющего гиперслоя и предпосылки его смены смыслосодержательным и преобразовательно-управляющим слоем // Вестник Пятигорского государственного университета. 2019. № 1. С. 226-229.

3. Ильин А.И. Общество потребления и его сущностные особенности // Ценности и смыслы. 2013. № 6(28). С. 22-36.

4. Лебедев-Любимов А.Н. Психология рекламы. СПб.: Питер, 2008. 384 с.

5. Мозолин А. Исследования пропаганды в теориях массовой коммуникации // Исследовательский центр АНАЛИТИК. 2007.URL: http://rc-analitik.ru/file/%7B89440115-2a9a-4c24-a58c-9f7b01525937%7D. (Дата обращения: 18.02.2020).

6. Маркузе Г. Одномерный человек: исследование идеологии развитого индустриального общества. М.: Издательство ACT, 2002. 526 с.

7. Покрищук Д.В. Политический маркетинг: к вопросу о некоторых аспектах российского и зарубежного опыта // Известия Российского государства педагогического университета. 2008. № 82-1. С. 284-289.

8. Сайханова Х.И. Информатизация общества как одна из закономерностей современного социального прогресса // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2016. №1-1. С. 195-198.

9. Соловьев А.И. Политическая коммуникация: к проблеме теоретической идентификации // Полис. 2002. № 3. С. 5-18.

10. Философский энциклопедический словарь. Гл. ред. Л.Ф.Ильичев и др. М.: Энциклопедия, 1983. 590 с.

11. Фромм Э. Бегство от свободы. М.: Прогресс, 1990. 272 с.

12. Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика просвещения. Философские фрагменты / Пер. с нем. М. Кузнецова. М.: Медиум, 1997. 390 с.

13. Яковлев И.П. Современные теории массовых коммуникаций. - СПб.: Роза мира, 2004.94 с. С. 50-51.

14. Agranoff R. The Management of Election Campains. Boston, 2014. P. 59-87.

15. Darrel Slider. The Soviet Union / Special Issue: Elections in Eastern Europe // Electoral Studies. Vol. 9. - № 4. December 2013. P. 43-65.

16. Deutsch K.W. The Nerves of Government. Models of Political Communication and Control. N.Y.: TheFreePress, 2013. P. 176214.

17. Cook T. Governing with the news: the news media as a political institution. - Chicago: University of Chicago Press, 2008.398 p.

18. Ian Cooke. Propaganda as a weapon? Influencing international opinion. Published: 29 Jan 2014. URL: https://www.bl.uk/world-war-one/articles/propaganda-as-a-weapon(RaTa обращения: 18.02.2020.)

19. Janowitz M. & Shils E. Cohesion & disintegration in the Wehrmacht in World War II. In Public Opinion & Communication, N.Y., Free Press, 1950. 450 p.

20. Lasswell H.D. The Structure and Function of Communication in Society // The Communication of Ideas. / Ed.: L. Bryson. New YorkHarper & Brothers, 1948.37 p.

21. Lazarsfeld P. The people's choice. How the voter makes up his mind in a presidential campaign. N.Y.: Columbia University Press, 1944.187 p.

22. Serge Chakotin. Rape of the Masses: The Psychology of Totalitarian Political Propaganda. - Haskell House Pub Ltd, 1971.299 р.


Review

For citations:


Alkhazova M.K., Mankieva A.V., Botasheva A.K. POLITICAL PROPAGANDA AS AN IDEOLOGICAL COMPONENT OF THE COMMUNICATION PROCESS: THEORETICAL ASPECT. Modern Science and Innovations. 2020;(1):118-123. (In Russ.) https://doi.org/10.33236/2307-910X-2020-1-29-110-114

Views: 95


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-910X (Print)