Preview

Modern Science and Innovations

Advanced search

THE RANK METHOD AND DIRECT ASSESSMENT OF FACTORS AFFECTING THE ACTIVITY OF STUDENTS

https://doi.org/10.37493/2307-910X.2021A.17

Abstract

The article is devoted to the consideration of methodological approaches to identifying and evaluating factors that influence the activity of modern students. In modern sociology, as a rule, the general theoretical problems of youth and youth policy are analyzed. Actively conducted empirical research in the framework of youth issues is aimed at collecting statistical data, as well as studying various aspects of the state of youth. The subject of this research is new approaches and methods to the study the factors of social and political activity of students. The research is based on the methodology of a comprehensive approach: system, political and sociological analysis, methods of expert assessments, in particular, the rank method , structural-functional and factor analysis. The article presents the main conclusions based on the results of socio-political research of the student environment of the faculty of history of the Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev. The analysis of empirical data obtained as a result of a questionnaire survey of students allows us to identify factors that affect their activity in the socio-political space, and formulate proposals for adjusting the methodology of working with modern students.

About the Authors

G. R. Zmanovsky
Krasnoyarsk State Pedagogical University
Russian Federation


O. V. Myasoutov
Siberian State Academy of Arts
Russian Federation


References

1. Hall G. Stanley. Youth: Its Education, Regiment and Hygiene / Stanley G. Hall. - New York, 1906. - 206 p.

2. Лисовский В.Т. Социология молодежи/ В.Т. Лисовский. - М.: Политиздат, 1982. - 457 с.

3. Чупров В.И. Молодежь в общественном воспроизводстве, проблемы и перспективы/ В.И. Чупров, Ю.А. Зубок. - М.: Ин-т соц.-полит. исслед., 2000. - 114 с.

4. Сикевич З.В. Социология молодежи / З.В. Сикевич. Учебник. - Л.: Лениздат, 1990. - 204 с.

5. Суртаев В.Я. Молодежь и культура / В.Я. Суртаев. - СПб.: Санкт-Петербургский гос. ун-т культуры, 1999. - 223 с.

6. Полутин С.В. Социология молодежи: история становления и перспективы развития / С.В. Полутин, О.Н. Тюлякова // Интеграция образования. - 2010. - №1. - С. 108-111.

7. Лучанкин А.И. Социально-клубная работа с молодежью: проблемы и подходы/ А.И. Лучанкин. В 2 кн. Кн. 1. -Екатеринбург: УрО РАН, 1997. - 396 с.

8. Плотников А.Д. Молодежь как важный ресурс социальных перемен в российском обществе и основа формирования института семьи/ А.Д. Плотников. // Электронная библиотека Московского гуманитарного университета. - М., 2006. Режим доступа: http://www.mosgu.ru/nauchnaya/publications/professor.ru/Plotnikov/index.html.

9. Сергеев С.А. Молодежные субкультуры в республике/ С.А. Сергеев. // Социс. Социологические исследования. - 1998. - №11. - С. 95-102.

10. Rokeach M. The Nature ofHuman Values/ М. Rokeach. -. New York: The Free Press, 1973. - 438 p.

11. Мид М. Культура и мир детства. Избранные произведения/ М. Мид / пер. с англ. и коммент. Ю.А. Асеева. - М.: Наука, 1988. - 429 с.

12. Ильинский И.М. Молодежь и молодежная политика/ И.М. Ильинский. - М.: Голос, 2001. - 696 с.

13. Луков В.А. Молодежная организация в контексте своего времени и субъективность социокультурных изменений // Молодежь и молодежная политика: новые смыслы и практики. Серия «Демография. Социология. Экономика». Том 5. №1 / под ред. чл.-корр. РАН С.В. Рязанцева, д.с.н. Т.К. Ростовской, д.с.н. Ю.А. Зубок. - М.: Экон-информ, 2019. - С. 3647.

14. Левикова С.И. Молодежная субкультура/ С.И. Левикова. - М.: ФАИР-Пресс, 2004. - 607 с.

15. Курганский К.С. Генезис и метаморфозы молодежной культуры / К.С. Курганский: дис.. канд. филос. наук. - Белгород: БелГУ, 2006. - 190 с.

16. Воронина С.А. Социокультурные практики современной российской молодежи // Современные исследования социальных проблем. - 2019. Т. 11. №2. С. 14-26.

17. Молодежь в современном мире: проблемы и суждения (Материалы «круглого стола») // Вопросы философии. - 1990. - № 5. - С. 12-33.

18. Егоршева О.И. Культурно-исторические смыслы «современности», или Когда начинается «Новое время»? / О.И. Егоршева, В.П. Римский // Современная социокультурная динамика и духовная жизнь: Сборник статей молодых ученых, аспирантов и докторантов. - Белгород, 2002. - С. 111-120.

19. Белоусова М.М. Антропологические основания и знаково-символические формы молодежной культуры/ М.М. Белоусова: дис.. канд. филос. наук. - Ростов н/Д: ЮФУ, 2008. - 161 c.

20. Теории молодежи: междисциплинарный анализ: научная монография / В.А. Луков. - М., 2012. - 527 с.

21. Лисовский В.Т. Социология молодежи/ В.Т. Лисовский. - М.: Политиздат, 1982. - 457 с.

22. Карлова О.А., Мясоутов О.В. Социокультурная деятельность: молодежь как вызов/ О.А. Карлова, О.В. Мясоутов. // Сибирский антропологический журнал. - 2020. - Т. 4. - №1. - С. 98-109.

23. Омельченко Е.Л. Уникален ли российский случай трансформации молодежных культурных практик/ Е.Л. Омельченко // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. - 2019. - №1 (149). - С. 3-27.

24. Титма М.Х. Молодое поколение / М.Х. Титма Э.А. Саар. - М.: Мысль, 1986. - 254 с.

25. Молодежь: ориентации и жизненные пути (на материалах социологического исследования в Советской Прибалтике) / М.Х. Титма, М.Е. Ашмане, А.А. Матуленис и др.; отв. ред. М.Х. Титма. - Рига: Зинатне, 1988. - 204 с.


Review

For citations:


Zmanovsky G.R., Myasoutov O.V. THE RANK METHOD AND DIRECT ASSESSMENT OF FACTORS AFFECTING THE ACTIVITY OF STUDENTS. Modern Science and Innovations. 2021;(1):107-113. https://doi.org/10.37493/2307-910X.2021A.17

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-910X (Print)