Preview

Modern Science and Innovations

Advanced search

EDUCATIONAL POLICY AND SOCIAL INEQUALITY TENDENCIES IN MODERN HIGHER EDUCATION

Abstract

One of the key problems for the modern society is the problem of the higher education quality and ensuring the equal access to it for everyone regardless of social, economic and cultural level. There is a wide range of the international studies, showing how the social capital acquired during education contributes to the successful socialization and life achievements. The authors point out that the function of the education as a channel of the social mobility is gradually neutralized. On the contrary, education becomes an institute of strengthening and reproduction of the inequality. The research papers of a number of the Russian authors are devoted to this topic, but these studies confirm generally the facts when it is of current interest to study the genesis of the educational inequality and the influence of the educational policy and some reforms of the national education systems on its principles and dynamics. Thus, it is important to use the comparative analysis, determining the general and special of the policies in the developed and developing countries and the countries which had the similar models of the institutional structure of the education system (the countries of the former USSR, Eastern Europe), and the factors explaining the similarity and distinctions found out.

About the Authors

Yuliya Sergeevna Frolova
Caspian Institute of Sea & River Transport
Russian Federation


Mariya Mikhailovna Bicharova
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Гайнутдинова Е.В. Мотивационные критерии феномена «элита» в условиях модернизации общества // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2013. - № 3 (36)

2. Ерофеева О.В. Формирование образа новой элиты // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2012. - № 1 (30)

3. Исследование образовательных и трудовых траекторий школьников и студентов. Исследовательский проект Высшей школы экономики, г. Москва, 2012. http://www.hse.ru/org/projects/75642514

4. Иванова Л.А. Современные российские политические элиты: сущность и основные проблемы развития // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2014. № 2 (39). С.250- 256

5. Карабущенко Н.Б. Сущность элитоориентированного мировоззрения личности: постановка проблемы) // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2012. - № 2 (31)

6. Карабущенко Н.Б., Иващенко А.И. Психология профессиональных элит // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2012. - № 4 (33)

7. Карабущенко Н.Б. Сущность элитоориентированного мировоззрения личности: постановка проблемы) // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2012. - № 2 (31)

8. Карабущенко П.Л. «Идея элиты» и её «тень» // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2011. - №1(26). - С 149 - 157

9. Карабущенко П.Л. Заговор элит (элиты по ту сторону политического зазеркалья) // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2012. - № 2 (31). - С.253 - 262

10. Карабущенко П.Л. Рейтинг и антирейтинг элит: имитация и фальсификация элитности в элитах // Каспийский регион: политика, экономика, культура - 2013. - №4. - С.215 - 224

11. Лебедева И.В. Российские немцы в Германии: конец интеграции. Рецензия на книгу Тило Саррацина «Германия самоликвидируется. Как мы ставим на карту нашу страну» // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2011. - №1. - С.244 - 247

12. Лебедева И.В., Манцерова О.В., Мако Т. Влияние академической мобильности на процесс формирования толерантности к «чужому» // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2012. - №2. - С.250 - 256

13. Лебедева И.В, Лебедева Л.К. Успешность в Германии передается по наследству (рецензия на книгу Михаеля Хартманна «Социальное неравенство. Элите нет дела до этой проблемы») // Каспийский регион: политика, экономика, культура. - 2014. - №3. - С.391 - 395

14. Фролова Ю.С. Социокультурные изменения современной российской полиэтнической провинции. - Диссертация на соискание ученой степени доктора социологических наук. - Москва, 2007

15. Фролова Ю.С., Лебедева И.В. Феномен российского ресентимента // Вопросы элитологии: философия, культура, политика. - 2011. - Т.7-8. - С.34 - 38

16. Шелер М. Ресентимент в структуре моралей. - СПб., 1999

17. Яковлева Т.Н., Тырнова Н.А. Современная политическая элита в общественном мнении россиян // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2013. - № 1 (34)

18. Alexander K.L., Entwisle D.R., Olson M.S. Lasting Consequences of the Summer Learning Gap // American Sociological Review. -Vol.72. - No.2. - 2007

19. Bert P.M. Creemers, Louise Stoll, Gerry Reezigt and the ESI team. Effective School Improvement - Ingredients for Success. The Results of an International Comparative Study of Best Practice Case Studies. Springer, 2007

20. Bernardi F. Unequal Transitions: Selection Bias and the Compensatory Effect of Social Background in Educational Careers // Research in Social Stratification and Mobility. - 2012. - №30. - Pp.159 - 174

21. Equity and quality in education. Supporting disadvantaged students and schools, OECD, 2012. - Р.170

22. Finn, Chester E. Real Accoutability in K-12 Education: he marriage of Ted and Alice, in M.E. Williamson & H.J. Walberg (Eds). School Accountability. Stanford: Hoover Institution Press, 2002

23. Karabushenko P., Lebedeva I. Meritocracy as a synthesis of elite education and post-industrialism // Europäische Fachhochschule. - 2013. - № 1. - С.232

24. Programme for International Student Assessment (PISA), retrieved from the official website http://www.oecd.org/pisa/, date of access 28.04.2015


Review

For citations:


Frolova Yu.S., Bicharova M.M. EDUCATIONAL POLICY AND SOCIAL INEQUALITY TENDENCIES IN MODERN HIGHER EDUCATION. Modern Science and Innovations. 2015;(2):167-174. (In Russ.)

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2307-910X (Print)